Herr Ken Ring

image2Ken Ring, svensk rapartist från Hässelby trakterna som levererat sitt åt den svenska hiphopscenen i ett antal år. Samtidigt som han lyckats skapa rubriker och frontat tidningar för mer anledningar än hans musik. Välomtalade Herr Ken Ring har alltid följt med hiphopscenen med eller utan musik.

Jag kan inte påstå att jag är mannens största beundrare när det gäller hans musik eller attityd, Inte min typ av saga helt enkelt. men jag vet när jag hör något som är bra. Och det har jag inte gjort på länge när det gäller Herr Ring. Jag har saknat den glöden han hade när han kom ut med "Sthlm Stad" och "Mamma". Den glöden som idag har kännts mer som en slags hat i någon form av gangster attityd.
Så nu har Ken levererat till mig, han har levererat verkligheten utanför hans livscirkel. Han har något att berätta som är större än mig, dig och sig själv.
"Låter För Barnen" är den senaste singel släppet från hans senaste album  "Äntligen Hemma".

"Låter För Barnen" beskriver andras verklighet, deras liv. Man hör att han har mer att berätta om än livet som en gangster, som en utstött som så många har fått för sig att han är. Han visar att han vet, han bryr sig, han vill förändra och beröra. Ja, Kens senaste låt visar alla att han vill och han kan.
För nu vill han, han har skrivit en väldigt stark text och samplat och trixat så att beatet flätar in sig med lyriken som om de vore själsfränder sedan år. Vartenda ord han bygger meningar med ger en bild. Man ser det han rappar om, man känner medlidande och en dos sorg. Det Ken har gjort här kallar jag hiphop. Det må låta mindre bra i andras öron, det kanske låter rå kasst och segt för någon annan. Men det finns inte någon som kan komma och påstå att det är en falsk bild han ger. Det här är något alla kan sitta och prata om, sitta och hålla med om och få en tanke eller två.

Som sagt, Ken Ring är inte min typ av saga men han kan leverera. Och för det tackar jag honom. För utan sånna som honom och många andra så skulle den svenska hiphop scenen verkligen vara död.

http://www.barabazz.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0