Soulfood

Musik kan tolkas och uppfattas på olika sätt av olika personer. Det finns en specifik person här i Sverige som tog det lite längre än att tolka det på sitt sätt. Vid det här lagret är det nog ett bra antal människor av det svenska folket som läst denna kvinnas blogg och skapat sina egna åsikter om det hela.
Något jag finner anmärkningsvärt i hennes krönika om hiphop musik är att hon envisas om att det enda hon gör är att sprida sin simpla åsikt om hela hiphopindustrin. Hon använder sig av högintellektuella ord som hon förmodligen anser vara ett sätt att visa att hon är ett steg högre än dessa människor som hon så duktigt klankar ner på grund av deras musiksmak och klädstil.
Men hon slutar inte där, hon fortsätter med att gräva ner sig i en grop genom att börja skriva om människor som anses falla för den typen av människor, umgås med dessa "hiphopare". Hon använder sig av finare ord som förmedlar provocation på ett diskret men endå tydligt sätt.

Första gången jag läste den krönikan kännde jag en hög dos av irritation strömma över hela kroppen dock försvann den lika snabbt som den dök upp. Jag läste igenom texten ett antal gånger för att sedan finna en kvinna som är helt omedveten om vad hon skriver.

Hennes ordföråd är dubbla min, hennes sätt att artikulera ord i skrift är något jag aldrig lär nå upp till. Men trots allt det, trots all tid hon lagt ner på att sumera den krönikan hon så fint byggt up,p så blir den helt meningslös för de som verkligen är insatta inom det hela.
Hennes förmåga att lyckas intala sig själv att hennes åsikter och fördommar är en och samma sak är inget hon kan dölja med tanke på uppföljaren till den kännda hiphop krönikan. Där hon i princip hävdar att allt hon skrivit måste vara rätt då vissa människor betett sig på ett viss sätt på hennes sida.

Jag kan till en viss gräns nästan förstå hennes skadeglädje i det hela bara av att sitta och läsa vissa kommentarer som skrivits av mindre intellektuella människor.
Dock sitter jag och läser en massa andra inlägg som är skrivna på ett rimmligt och innerligt vuxet sätt. Inlägg där de egentligen inte ens försöker kritisera kvinnan utan upplysa henne om historien bakom det hela samt att det hon hör på radio och tv inte är hiphop i det hela:
Att det finns så otroligt mycket mer än vad ögat når. Men trots detta, trots en massa svar på tal så att säga, så finner hon ett trångsynt sätt att svara på och väljer att leka blind för att "hon vet bäst om sina egna åsikter".

Även efter att ha haft en massa människor som suttit och försökt få henne att inse att; Nej, det är inte bara dina åsikter om något du inte alls verkar ha ett humm om du sprider, utan du sitter och klänker ner en hel folkgrupp i princip.
Trots detta så sitter den här männniskan och hävdar sig på ett sådant fult och trångsynt sätt att det slutade med valet att skriva om det hela endå. Och inte för att hon en gång i tiden lyckats gå mig på nerverna på grund av hennes tomma fina ord. Utan för att jag vill förmedla något hon inte lyckades göra.

Och det är att alla olika musikgenrar alltid kommer att ha någon syndabock i någon typ av form, en som smutskastar den, som drar ner den.
Men att sedan sitta och intala sig själv att en hel genre, som förövrigt är betydligt äldre än en själv, vara något så smutsigt som hon beskrev. Det är trångsynt. Att inte kunna respektera en annan musikgenre på grund av något så simpelt som olika smaker är som en präst som bara respekterar söndags morgonen men inte lördags natten. Som en artist som bara acepterar sin egen musik, eller som en mor som anser att det endast är hon som kan älska sina barn så pass mycket som hon gör. Musik är kärlek för själen, själen återspeglar en i form av utstrålning.

Kommentarer
Postat av: Victoria

2008-06-25 @ 23:07:56
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/
Postat av: Henrik Lindmark

hoppas du haft en bra dag :)

2008-06-25 @ 23:13:12
URL: http://livetsomhenke.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Oinsatta och fördomsfulla människor har jag sedan länge borstat av från mina axlar. Du borde göra det samma.



Soft blogg f.ö.

2008-06-30 @ 17:10:26
Postat av: jamilah

love your work... keep it up!!

2008-07-02 @ 19:54:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0