Jag Hjärta Musik

Musik är för folket, till folket, från folket och är lika mäktigt oavsett genre. Att sitta och gnälla om olika musikgenrer har jag aldrig riktigt förstått mig på. Ja men självklart ska inte man behöva lyssna på något man ogillar, och självklart är det oftast så att allt inte faller en i smaken lika mycket som det gör för andra. Och det är bara mänskligt att föredra något framför det andra, helt naturligt!
Men att sitta och anstränga sig genom att ta sig en tid för att sitta och verkligen gnälla, tjata och i princip hata förstår jag mig inte på. Jag tror inte att jag är den enda som läst eller hört talats om en Lisa som bloggat för aftonbladet om Hiphop.

Jag kan sitta och berösa Lisa med en massa komplimanger angående hennes ordföråd och kapaciteten hon har, talangen hon har som skribent. Något hon för övrigt borde fortsätta med, hon kommer komma långt ifall hon fortsätter som hon gör. Sedan kan jag helt innerligt säga att hon är så pass duktig att det låter så klockrent, trots att jag inte alls håller med det hon säger, då hon verkar vara så insyltad i sina egna åsikter att hon själv inte märker hur trångsynt och naiv hon målar sig själv att vara.
Sedan satt jag nyligen och läste någon blogg där ännu en person ogillade hiphop. Och hans (enligt mig) väldigt kassa argument till att "hiphopare" inte borde få kallas för musiker var att de inte sjunger, de rappar, ja asså talar de igenom låtarna. Jag är en väldigt ödmjuk och harmonisk person, så pass att jag ibland bara kan verka likgiltig. Men när jag läser sånna korkade kommentarer undrar jag.
Lisa kunde iaf sitta och argumentera (trots hennes trångsynta sätt) till varför hon tycker hiphop är så hemskt. Men den här mannen skriver  något så korkat som att de talar igenom låtar, asså borde de inte kallas artister, ja asså är inte hiphop musik.

Finns egentligen bara två alternativ, antingen är han riktigt trångsynt och blåst på samma gång.
Eller så är han väldigt okunnig när det gäller musik ÖVERHUVUDTAGET. Ja för jag menar, det är väl mer till musik än en vokalist? Musik är inte en röst som sitter och sjunger i toner. Musik är resultatet, helheten av små bitar. Det är något som kommer fram efter en massa om och men. Efter en massa tid och prestationer. Vad vore musiken utan instrumenten, utan studiotiden? Vad vore musiken utan ansiktet bakom instrumenten, bakom micken? Vad vore musik utan alla dessa pusselbitar som sedan resultarar som musik? Det vore inte musik, allt det krävs för att göra musik. Och det är sådant även människor som rappar gör. Sedan måste den personen i och för sig vara lite så avundsjuk på alla hiphop artister som får alla kvinnor han drömmer om i duschen. För det är så att även emcees sjunger, Im just sayin!





 


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0