Barack Obama hade en dröm...

Jag måste erkänna att jag släppte hela intresset över president valet när jag började se på det hela som ett stort "Che Guevara liknande trend". Där människor viftar omkring med Che tryck på allt som finns och på samma gång inte vet ett smack om människan bakom trycket, varken vad han stod för eller vem han ens var. Och med det menar jag inte att jag anser hela valet vara ett enda jippo utan mer att det gick överstyr på vissa ställen och vid vissa punkter. Vilket jag gör än idag.
Så, som sagt, missupfatta inte mig då jag förmodligen är minst lika glad som alla människor i alla världens hörn och fick minst lika mycket gåshud som alla andra människor som glädjades sex på morgonen den 5/11-2008.


Personligen så är jag inte så insatt att jag heljärtat kan sitta och påstå att jag vet vad Obama och McCaine hade för åsikter eller val löften, eller alla argument för den delen. Dock vet jag att jag står för det jag säger, det jag tycker.
Och det är de anledningar  jag har över Obamas vinst. Jag är glad över att Obama är USAs nye president pga att han är delvis svart, har Hussein som andra namn och sätter en ny punkt i historie böckerna samt gör så att Bush flyttar ut ur det vita huset.

Obama hjälpte till att förverkliga många drömmar redan vid tillfället då han nominerats som presidentkandidat, han hjälpte dem att sträva efter den med hjälp av talet "Yes We Can" och motiverade fler ungdommar att rösta och visa att deras åsikt visst betyder något, att det hjälper.



Den 28 Augusti 1963 höll Martin Luther King "I Have a Dream" talet vid Linconmonumentet i Washington DC.


I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal."


För 45 år sedan kunde man fortfarande kalla det för en dröm, idag kan man kalla det för en början till att förverkliga den drömmen. Det innebär väldigt mycket för många, det innebär glädje, hopp, förändring. Det innebär att "Ja, vi kan"!
Visst är det en gigantisk förändring för USA, ett jätte kliv och förmodligen en förändring som påverkar alla världens hörn. Men jag måste verkligen spräcka den "lyckliga stunden" för en stund och känna, tänka att det här är bara början.

Obama är inte vår räddare i nöden som ska komma och förändra allt som vi hjälpt till att förstöra, han kommer förmodligen inte kunna nöjja alla samt vara den frälsaren många utmålar honom att vara så snart han kliver in i vita huset. Han är en bra början, men bara en början. Han är hoppet som människor behövt, världen behövt.
Han är en man som hade en dröm, en dröm att lyckas påverka andra människor, en dröm att försöka hjälpa USA och stötta människor oavsett hans hudfärg. Och han lyckades, men inte ensam.

Så jag hoppas innerligt att människor slutar utmåla honom som den frälsaren han inte är och börjar istället att fortsätta kriga i form av ord och åsikter. Håll inte tyst!  Vi vill ha flera Barack Obamas, vi vill ha flera tills vi hittar den rätte som tillsamans med oss hjälper oss att få det som gynnar oss alla, som får oss alla att känna att vår dröm gick och blev en verklighet helt och hållet.

Washington DC
28 Augusti 1963
Martin Luther King

I Have a Dream


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0