Hoes With Attitude!

Jag skriver det och säger det väldigt ofta. Hiphop är större än vad många tror sig veta eller tro sig tro. Hiphop är äldre än vad många kommer få uppleva, äldre än vad många är. Jag vet inte om det finns någon som verkligen har hunnit lära sig in allt, för det är det som krävs egentligen, då det är så stort.

Hursomhelst så kan jag säga att jag har haft denna kärlek för den här kulturen länge, då det verkligen är en kultur. Jag minns de första låtarna jag hörde, de första skivorna jag föll förr och de första artisterna som fick min själ att gunga.
Och så långt bak jag minns så är det ett par år, och backar jag de åren ännu mer så är det endå ett par år bak jag hunnit bakspola så att säga. Och endå, trots det så kan jag utan att tveka säga att jag är rätt så okunnig när det gäller hiphop.

Jag är inte allvetande och kan historien korrekt och helt. Jag kan inte namnen på alla legender eller milstolpar. Jag bara älskar.
Däremot kan man alltid tro sig tro, något människan är duktig på. Och jag trodde att Lil Kim och Foxy Brown var de första Bella Maffias, de första Queen Bees, gansgat Bitches. Självklart anade man, visste man innerst inne att de måste ha fått iden från annat håll. Att de måsta ha någonstans snott stilen från någon. Men endå så var dem först för mig. Trina och alla andra är ett gäng wannabes hela bunten, Lil Kim och Foxy är drottningarna.

Men ack så rätt och fel jag hade på samma gång. De första Gangsta Bitches går tillbaka till N.W.A (Niggas With Attitude) och kallades faktiskt för H.W.A (Hoes With Attitude). Idag vet jag inte riktigt hur det hade funkat med det namnet, vet inte om jag ska tycka att det är töntigt eller klockrent.
Hursomhelst så består H.W.A av tre kvinnliga rappare vid namnen Baby Girl, Jazz och Diva A.ka Go-Di. Och de upptäcktes av ingen mindre än Jerry Heller, Ruthless Records grundare tillsamans med gangsta rap ikonen Eazy-E.

Hursomhelst så grundades gruppen i Chicago, innan tjejerna flyttade till L.A där de släppte sin debut album "Livin' In A Hoe House". Skivan sålde guld och satte tjejerna på billboard listan. Strax därefter släppte de två album till vid namnen "Az Much Ass Azz U Want" samt "I Aint No Lady", vilket slutade med att båda blev komersiella flopp.

Så shiii fick jag! Och här får ni! Hoes With Attitude...



 

Kommentarer
Postat av: Ginga

platsar inte "Da Brat - Funkdafied (1994)"

http://www.youtube.com/watch?v=DX2yj11xUEU&feature=related

2008-05-08 @ 22:19:12
URL: http://www.metrobloggen.se/SoulRnB
Postat av: Ginga

Fast nu när jag damma av den gamla Da brat skivan är hon rena rama kloster flicka i sällskapet??..

2008-05-08 @ 22:26:31
URL: http://www.metrobloggen.se/SoulRnB
Postat av: Bee

Haha im loving dina kommentarer asså, men måste säga att url adressen till din blogg inte funkar.

Förmodar att det är Ginga som i Ginga back in the days Ginga? ;)

2008-05-08 @ 22:38:14
URL: http://www.missymissme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0