Färg glad Musik a la DJ Miguel La Bamba

Vet inte hur många som läser här inne som känner till DJ Miguel La Bamba, och jag tänker inte sitta och inleda halva inlägget med  att förklara. Räcker med att säga att han är en av de få som har kärlek till musiken än idag och gör ett bra jobb här i Stockholm. Men det jag ville komma fram till var att Miguel skrev en artikel på ClubStockholms website där han förklarde en händelse och hur han senare såg på saken.
Allt som allt handlar i stort sett om ordet "Svart Musik", vilket oftast används. Miguel skriver på sin artikel att allt har sitt ursprung i den stora magiska soppan som idag är USA, Mexico och Central amerika. Vilket för övrigt inte är någon lögn alls. Att man inte ska se världen som svart och vitt hela tiden, vi lever i en färg glad värld.

Jag kunde inte ha sagt det bättre. Men självklart finns det trångsynta och "balla"  typer, som jag personligen kallar femtio öringar (50 cents). Det är sånna trångsynta typer som oftast vill hävda sig för att få tillhöra och ha något att vara stolt över. Ja, för det kommer inte som en överaskning för någon hur stort, trendigt och kommersielt hiphop blivit. Hur dåligt är inte det lixom, att få säga att det är "mitt folk" som startade det!
Att allt som är älskat, grymt, trendigt och hett kommer och härstammar i princip från samma ställe som mig! Jag är äkta, jag är grym, jag är hiphop på riktigt! Gud, jag spyr på sådant. Det kallar jag trångsynta och mest av allt korkade människor. Sorligt nog är de själva inte medvetna om det då där för upptagna med att vara balla och "äkta", dem är down!

De vägrar att se hur de själva hjälper andra idioter att sätta dem och musiken i fack. Kategoriserar alla, bygger fler fördommar. De ser inte hur de ger andra idioter rätt.
Genom att använda ordet "Svart Musik" ger det även sånna människor som ogillar musiken ett sätt att vända på det så att det låter hemskt. När de själva säger stolt att de är svart musik då är det fine, men hur hade de reagerat om det kom från en rasist som sa ta din Svarta Musik och dra? Egentligen samma funktion som ordet neger. Beror alltid på vem som använder det. Hur omoraliskt, korkat och till och med naivt till en viss gräns är inte det?

Och inte nog med det, de gör precis som människor gör med varandra, de sätter musiken i olika raser. Varför gör man det, varför fläckar man ner musiken på det sättet.  "Musikrassar", det är vad sånna människor är, oavsett hudfärg. Sånna typer är trångsynta "musikrassar".
För jag skulle vilja se hur deras "Svarta Musik" hade klarat sig utan ALLA människor som älskar den. Hade alla haft deras tankesätt så hade det fan varit en sjuk musikvärld där ute. Ja, tänk föreställ er det? Tänk om alla vita, latinamerikaner och även "blandraser" slutade köpa musiken, lyssna, beröra för att de hade sin egen musik att proppsa. Hur indelat och sjukt vore inte det? Ja, och när vi endå är på språng hur hade det varit om vi ju började dela in musiken i olika språk fack på det sättet. Och vad sägs om att ha ett eget fack för musik beroende på vart någonstans den görs? Och inte ska vi glömma att adda något som heter Mulatt Musik när vi endå håller på. Som Russell Peters sa, tillslut kommer världen endå vara Biege!

Det mest sorliga är dock att oavsett hur mycket man än förklarar det för den typen av människor så är det bara hälften som inser det med tiden. Bara hälften mognar och öppnar ögonen. För andra hälften är okapabla att se det med öppna ögon samtidigt som med hjärtat. Precis som rasister.

Kärlek till den färg glada musiken! Kärlek till Miguel La Bamba!

Kommentarer
Postat av: beige

Russell Peters haha han e rolig! bra sagt

2008-05-25 @ 23:37:31
Postat av: Royalrnb

Du skriver så sjukt bra! Lyd mitt råd och gå en journalistutbildning om du inte redan gör det. Som sagt jag är oftast totalt ointresserad av att läsa andras bloggar men din läser jag faktikt varje dag!

2008-05-27 @ 02:48:05
URL: http://metrobloggen.se/royalrnb

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0