Två Favoriter.

DJ Jazzy Jeff - The Return Of The Magnificent



Denna man gör underverk. The Return Of The Magnificent är godis för öronen och näring för själen för alla som älskar denna hiphop musik.

Han hittar rätt takter, klämmer in olika scratch moment till rätt samplade ljud. Han gör det många artister glömmer av, han gör musik. Han gör det många nuförtiden glömmer sig av, han använder sig av tydliga inslag av olika instrument samtidigt som han petar in hiphopen i det hela.
The Return Of The Magnificent har 16 spår, på de 16 spår har han gjort väldigt bra val av emcees. Vissa låtar sticker ut mer än andra som det oftast gör på skivor.En sådan låt är spår nummer 15, "Come On" med Dave Ghetto. Beatet Jazzy lånar sig av är en gammal Motown klassiker som aldrig slår fel om den hamnar i rätta händer.

Method Man Gjorde det under 90-talet med Mary J. Blige och levererade "Your All I Need". Och än idag har jag lika mycket kärlek för den som när den kom ut.Och det lär vara samma sak med "Come On" med Jazzy och Dave Ghetto.
Mitt slutgiltiga svar. Skivan är "tyngaste", den ger mig allt mina öron vill höra, allt för att få mitt huvud att gunga till. Så att alla som uppskattar det bästa ur old school världen men samtidigt uppskattar nudagens emcees borde införskaffa sig The Return Of the magnificent.




Advance Patrol - Enligt AP



Jag läste en recension ur någon tidning innan jag ens hört Enligt AP faktiskt. Och recensionen gjorde mig inget annat än besviken helt enkelt. Men pga den kärleken jag har för denna skånska trions musik, var jag i princip tvungen att skaffa den skivan och sedan ladda in den till min ipod. Och det första jag tänkte på var att den här killen som rescensera deras skiva måste antingen ha haft en risig spanska och bara lyssnat på ungefär hälften av skivan eller så har han helt enkelt en väldigt annorlunda smak än vad jag har.

Så min åsikt om denna skiva kommer inte låta det minsta likt hans. min åsikt om den här skivan är att den är inte lik deras förra skiva som inte var lik den innan. Men man hör klart och tydligt Gonzas charm utstråla och Juans viljestarka åsikter strömma fram. AP ger det jag alltid ser fram emot att få höra. Enligt AP har Masses grymma beats och grabbarnas vardagliga tankar och situationer man själv kan relatera och gunga huvudet till.

Sedan så gör det inte saken värre att jag själv har hälften av mina rötter från Chile och växt upp med latinska rytmer och tradiotioner. Låtar som "Chiliscotez", "La Vecina", "Vive Y Vacila" och "Nunca Mas" fastnar och sticker ut lite mer än vad resten av spåren. Samtidigt som det finns låtar som är ickespansktalande som påverkar en minst lika starkt. Spår nummer 7 som heter "Utbildningen" som inkluderar en ung rappare från Malmö vid namnet Pato, är något många ungdommar kan relatera till och är ännu ett spårnummer som jag lyssnade på mer än två gånger.

Det är det AP gör så bra, det är det AP alltid lyckas med. Att sprida sina tankar och åsikter som väldigt många ungdommar kan relatera till och sätta ihop det med beats. Så att all snack om att Svenska Hiphopscenen aldrig kommer att lyckas är enligt mig fel. AP lyckas, de kanske inte tjänar multum. Men de lyckas nå fram, de lyckas få ungdommar att sjunga med och headbanga till deras musik. De lyckas få andra att vilja ha mer.
Nu blev det mer recencioner än vad det blev blogg inlägg. Men sen är det så att oavsett vad så är Hon & Hennes min och bara min.
Så tills vidare...

Kärlek!


Kommentarer
Postat av: Ginga

Jag såg DJ Jazzy Jeff i gbg för några veckor sedan. han spela denna då. hör du vilken låt han gjorde av denna

http://www.youtube.com/watch?v=kfxaNR71tYM&feature=related

2008-05-09 @ 21:30:01
URL: http://www.metrobloggen.se/BackInTheDays

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0