Personligt Skit/Min Kärlek.

Satt och bläddrade eller rättare sagt klickade runt mig på metrobloggen och klickade in mig till en go göteborgares blogg. Inte nog med att den va rosa (ja, tjejigt men still min favorit färg) så skrev hon om hiphop.

Måste ge henne applåder för att hon har rätt inställning i alla fall och ger det en chans trots att den ofta smutskastas på grund av median och dess kommersiella pumpande av "hiphop".


Det är inte bara det The Voice eller Mtv spelar, för det dem spelar är sånt de vet säljer och bara det som säljer. 
Det är inte bara det som finns på hyllorna under rubriken hiphop ute, för det är sånt de vet säljer och bara för att det säljer.

När jag startade min första Blogg blev det att jag tog tillbaka alla läsare i tiden, eller i alla fall försökte. Jag envisades med att visa hur allt startade, hur det lät, hur det såg ut och hur det flöt. Att det inte är som idag, men det blev för mycket text.

Sedan försökte jag med att förklara hur stort det är. Att hiphop är indelat i olika element, med olika grenar som inte bara är musik utan dans, musik, konst och mer. 

Samt att endast grenen rap har så otroligt många "kvistar", med olika namn att inte ens jag har hört alla.
Men sen insåg jag att det inte hjälper, det hjälper inte att försvara min kärlek på det viset gång på gång. För att hatet mot den finns redan där.
Det är som att försöka bevisa för en rasist att alla invandrare inte är likadana.  Så är det med min kärlek också.

När man lyssnar på den musikala grenen av hiphop så är det som sagor. Det finns olika sagor för olika typer av människor, allt handlar om vilken typ av saga du gillar. För du lyssnar självklart inte på sagan som ger dig avsmak eller mardrömmar. Utan den som ger dig harmoni samt ett leende på läpparna
.

Nej, jag försöker inte motbevisa dig som ogillar hiphop, för du lär inte ha hört annat än det du sett och hört på grund av tvung. Så jag har gett upp det.
Nej jag försöker inte få dig att gilla det, för du har endå ställt in dig på att ogilla det.

Jag vill bara informera andra om min kärlek. Att det är inte hiphoppens fel att den fått denna masken, masken att vara en kvinnoförnedrande, gangster relaterad, ytlig musik genre. När den är så mycket mer, så mycket äldre och så mycket djupare än så. 


Min kärlek, min hiphop.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0