Hiphopscenen i Sverige.

image31Hiphopscenen i Sverige är mycket bredare än vad många vet eller uppskattar. Vi har så sjukt många talanger som skjuts under mattan.
Finns så mycket som borde uppskattas och synas mer än vad det gör. Vi har så många som förtjänas att kallas artister, därav en fransktalande rappare som går under namnet Sens.

Sens är inte helt okänd för de som är insatta inom den svenska hiphopscenen. Han har gästat på Helis senaste mixtape "48 timmar" samt hunnit åka runt i Sverige och dela scen med bland annat Heli, Kalle Kath och Fort Nox, som också är en okänd talang.
Just nu har Sens släppt ett mixtape som finns att ladda ner på http://www.dj-silence.com/ som för övrigt är den som mixat ihop hela mixtapet.



Senaste singeln som denna fransktalande rapparen släppt heter "L'alarm Si".
Första gången jag hörde den så tänkte jag Adam Tensta - Before U Know It möter Lazee - Rock Away. Med ett undantag, att Sens inte ger sig in på rock och house lika mycket som de två. Utan han behåller hiphopen lite mer och skänker oss även lite 80-tals beat i det hela.

Och han gör det fräsht med hjälp av sin franska.
Uppskattas inte denne artists musik i Sverige som den borde så hoppas jag att han hörs enda ner till Frankike. För det här är inget som bord eunderskattas eller soppas ner under mattan. Det här är nytt, fräsh och hiphop.

Sens fungerar inte bara som en solo artist utan är också medlem i duo gruppen Dé ´Es, som är Sens själv och en arrtist som heter Dawouid. Denna grupp ger oss en blandning av fransk-arabisk rap med rent ut sagt tunga beats.
Så istället för att fortsätta med att skriva vad jag tycker, så ger jag er chansen att lyssna och  tycka själva. Enjoy!

www.myspace.com/senss1
www.myspace.com/deescizi 
www.myspace.com/fortnox
www.myspace.com/kallekath
www.myspace.com/heli1



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0